PŘÍBRAM – Dnes se ohlédneme do historie. V Příbrami se za první republiky vyráběl automobil Stelka, který však neměl dlouhé trvání.

Automobily značky Stelka jsou další snahou tehdejších konstruktérů o tzv. lidový vůz. Vyráběla je příbramská firma Rudolfa Stelšovského, která byla založena v roce 1899 jako strojírna a slévárna. Ta byla umístěna na místě dnes už bývalého závodu Pragovka posléze Karsit v Obecnické ulici.

Autorem byl Jan Švejda, který se při jejich konstrukci zhlédl v železničních drezínách. O pohon se staral čtyřtaktní dvouválec o objemu 1145 cm3, který byl kombinován s třístupňovou převodovkou. Hmotnost činila 300 kilogramů, přičemž karoserie byla schopná pojmout čtyři pasažéry. Existovala ale i nákladní verze s dvoumístnou kabinou a dřevěnou ložnou plochou.

Stelka byla ve své době opravdovou lidovkou. V roce 1923 byla na pražské XV. mezinárodní automobilové výstavě tím vůbec nejlevnějším automobilem, s cenovkou 29.000 Kčs. Dlouhého života se ale značka Stelka nedočkala, v roce 1924 firma výrobu ukončila. Důvodem byl malý zájem, způsobený prý hlavně nespolehlivostí aut příbramské firmy. Později však na základech závodu vznikla firma Příbramská strojírna a slévárna nabízející auta pod značkou ASPA (Akciová společnost příbramské automobilky).

Mohlo by se vám také líbit

Více od autora

+ There are no comments

Add yours